Mentovich Ferenc Természettudományi Verseny és Diákszimpózium (2024) (NTP-TMV-23-0122)

A megmérettetésről röviden…

A Mentovich Ferenc Természettudományi Verseny és Diákszimpózium a Nemzeti Tehetség Program és a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásából megvalósuló program.
A támogatás összege a 2023/2024. tanévben 1 000 000 Ft.

A Mentovich Ferenc Természettudományi Verseny és Diákszimpózium egy országos természettudományi tanulmányi verseny, amelyet 2 kategóriában, 2 fordulóval rendeztünk meg már negyedik alkalommal. A verseny szervezése és lebonyolítása során nagyfokú rugalmasság jellemezte a versenybizottság tagjait, a versenyzőket és felkészítő tanáraikat egyaránt.

Az 1. kat. esetében egy komplex természettudományi teszt kitöltése volt a feladat az első fordulóban. A feladatsorok összeállításakor beépítettük az előző évi tapasztatokat. A feladatsor tervezése a versenybizottság számára nehéz feladat, alkalmazkodni kell a kiválasztott alkalmazás nyújtotta lehetőségekhez a kérdések összeállításánál. A válogató tesztjeit sikerült úgy összeállítanunk, hogy lehetőséget adott a legjobbak kiválasztására az eredmények alapján, de azok a versenyzők is sikerélményhez jutottak, akik nem jutottak tovább. Nagyon fontosnak tartottuk, hogy a versenyzők a teszt lezárása után megnézhették saját eredményüket, mely kérdéseknél hibáztak.

A 2.kat.-nál a válogatáshoz egy absztraktot kértünk. Az előző évi tapasztalatok alapján igyekeztünk világosabban megfogalmazni, mit várunk. A következő évben érdemes lesz egy sablont is adnunk a várt absztrakthoz.

1.kategória esetében a döntő három részből állt: tesztfeladatsor a természettudományos tárgyak elméleti anyagából a versenykiírásnak megfelelően. Önálló kutatómunka bemutatása, ebben az évben a Környezetvédelem a háztartásban volt a központi téma. Kísérleti forduló, ahol biológia, kémia, fizika tárgyakhoz kapcsolódó kísérleteket kellett a tanulóknak elvégezniük.

A 2. kategória esetében az önálló kutatómunkát bemutató prezentációkat értékeltük egy közösen összeállított szempontrendszer alapján.

Minden díjazott oklevelet és ajándékutalványt kapott. A döntőbe jutott tanulók lelkiismeretesen felkészültek a jelenléti versenyre. A szakmai teljesítmény mellett fontosnak tartjuk, hogy a verseny lehetőséget adott a tehetséges tanulóknak, hogy megmutassák magukat, illetve, hogy összemérjék tudásukat másokkal, szintén tehetséges versenyzőkkel. Ugyancsak nagy jelentőséggel bír a verseny szemléletformáló hatása. Nagyon tanulságos volt a prezentációkhoz kiadott téma feldolgozása az 1. kategóriás versenyzők esetében.  A kísérleti fordulóban lehetőség van annak vizsgálatára, hogy az elméleti ismereteket milyen mértékben képesek a tanulók a gyakorlatban alkalmazni. A 2. kategóriában induló versenyzők pedig arra hívták fel a figyelmünket, hogy milyen színes a tanulók érdeklődési köre, milyen fogékonyak a tudományos újdonságokra. Mindkét kategória esetén fejlődött a tanulók elemző-szintetizáló készsége, digitális kompetenciáik, kifejezőkészségük. A 2.kategóriában angol nyelvű előadások is versenyeztek, így még az idegen nyelvi készségek is fejlődtek. Bízunk benne, hogy az elért eredményeik kellő motivációt jelentenek a jövőben is a hasonló versenyekbe való bekapcsolódásra, az önálló kutatómunkára. Fontosnak tartjuk továbbá, hogy a jelenléti formában megrendezett verseny lehetőséget teremt a hasonló érdeklődési körű diákok számára a kapcsolatteremtésre, közösségépítésre is. A döntőt színesítő vendégelőadások pedig a tanulók tudományos szemléletének formálásához, motivációjuk erősítéséhez járulnak hozzá.

A döntő eredményei

A versenyen készült fotók erre a linkre kattintva tekinthetők meg.

Szolnok, 2024. szeptember 30.

Diákszimpózium

A 2024. április 19-i diákszimpóziumon a diákok 22 előadást tartottak, ebből 8 előadást angol nyelven.

Más intézményből 11 diák tartott előadást: a Hunyadi Mátyás Magyar – Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolából, Szandaszőlősi Általános Iskolából, Szegő Gábor Általános Iskolából, Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumból, Szolnoki Kreatív Technikum és Szakképző Iskolából, Budapestről a Magyar Gyula Kertészeti Technikum és Szakképző Iskolából.

A Varga Katalin Gimnázium diákjai is nagyon színvonalas előadásokat tartottak:

a biológia-kémia, környezetvédelem és egészségvédelem szekcióban
Jónás Janka, Földi Albert, Forgács Gábor (11.B),
Sólyom Emese (10.D),
Kacsirek Gergő (9.D),
Margaras Karla (10.D),
Diós Petra (11.D), Barta Imola (11.D);

az angol nyelvű és fizika szekcióban
Oravecz Nina (10.C), Parag Eszter (10.C), Tarcza Emma (10.C),
Kalcsó Balázs (9.C), Földi Adrienn (9.C).

A szimpózium eredményei

A zsűri döntése alapján kiemelt helyezést értek el
Donkó Péter Dominik (8.G, Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnázium),
Jónás Janka, Földi Albert, Forgács Gábor (11.B, Varga Katalin Gimnázium),
Korpás Júlia Nikoletta (10.B, Szolnoki SZC Kreatív Technikum és Szakképző Iskola),
Urbán Dániel (8. C, Szandaszőlősi Általános Iskola és AMI),
Parag Eszter (10.C, Varga Katalin Gimnázium) és
Kalcsó Balázs (9.C, Varga Katalin Gimnázium).