A térkép bűvöletében

Bakos Brendon az idei földrajz OKTV döntőjén 38. helyezést ért el, de remekül szerepelt az országos Kovács János Földrajzverseny döntőjén, ahol negyedik lett, sőt az országos Less Nándor Földrajzversenyen a képzeletbeli dobogó harmadik fokára állhatott fel. A sok szép siker kapcsán interjú készült vele és felkészítő tanárával, Berecz Krisztiánnal.

– Milyen módszerrel készítette fel tanítványát a Less Nándor Földrajzversenyre?

Berecz Krisztián: – Brendon már rutinos versenyző. Az iskolai fordulóra feladatlapokat adtam, hogy otthon gyakorolni tudjon. Döntőbe jutás után rendszeresen összeültünk, és a verseny témaköreiről beszélgettünk.

– Mennyi pluszmunkát jelentett számodra a felkészülés, Brendon?

Bakos Brendon: – Áprilisban sokat! De szerencsére a Kovács János Földrajzversenyre és az OKTV-re való készülés hasonló témákat fed le, ez nagyban segítette a munkámat.

– Mióta érdeklődsz a földrajz iránt?

B.B.: – Mindig is érdekelt ez a tantárgy, de vargás diákként köteleztem el magam mellette olyannyira, hogy Debrecenben földrajz szakon szeretnék továbbtanulni. Az első komolyabb sikeremet tizedik évfolyamosként értem el, amikor megnyertem a Bacsó Nándor Megyei Földrajzversenyt.

– A földrajz melyik része érdekel a legjobban?

B.B.: – A gazdaságföldrajzot szeretem jobban, de persze a természetföldrajzot is kedvelem. Mindkét területnek vannak számomra nagyon érdekes részei.

– Tanár úrnak már több országos szinten sikeres versenyzője volt ebből a tantárgyból. Van-e esetleg valamilyen speciális módszere a tehetséges tanulók kiválasztására?

B.K.: – Valahogy mindig megtaláljuk egymást. A dolgozatok és az órai munka alapján már látszik, hogy mely diákokat érdemes versenyekre elküldeni. Természetesen a diákok részéről nagy adag elszántság is kell, amely nem mindenkiben van jelen. Ennek megléte csak később, a közös munka során derül ki.

– Milyen a Less Nándor Földrajzverseny felépítése?

B.K.: – Az első fordulót az iskolában írják meg, amely egy feladatlap kitöltéséből áll. A döntőbe a legjobb 20-22 diákot hívják be az egész országból. A döntő kétnapos rendezvény. Az első napon zajlik az írásbeli forduló. A második napon kerül sor a szóbeli fordulóra. A diákok évfolyamuk szerinti kategóriákban versenyeznek, de a 10-12. évfolyam számára csak egyetlen kategória létezik, itt sikerült Brendonnak harmadik helyezést elérnie.

B.B.: – Az OKTV-vel összehasonlítva a Less Nándor Földrajzversenyt valamivel könnyebbnek éreztem, ezen jobb helyezést is értem el.

– A földrajz OKTV döntőt hogyan zajlik?

B.K.: – Az OKTV-n kiemelt szerepe van a pályamunkának, amit 5 meghirdetett témából választ ki a diák. Ezzel kapcsolatban tesz fel kérdéseket a versenybizottság. Ezekre a kérdésekre elég nehéz előre felkészülni.

B.B.: – Én Szolnok város közlekedési rendszerével foglalkoztam a pályamunkámban. Azt tapasztaltam, hogy az országos versenyeken gazdag tudásanyagra van szükség, de a hangsúly azon van, hogy hogyan tudjuk tudásunk elemeit összekapcsolni.

– Jövőre leszel végzős gimnazista. Tervezed, hogy ismét megméreted magad ezeken a nívós versenyeken?

B.B.: – Igen, jövőre is elindulok mindhárom versenyen.

– Sok sikert, jó készülést kívánok!

Bakos Brendon az idei földrajz OKTV döntőjén 38. helyezést ért el, de remekül szerepelt az országos Kovács János Földrajzverseny döntőjén, ahol negyedik lett, sőt az országos Less Nándor Földrajzversenyen a képzeletbeli dobogó harmadik fokára állhatott fel. A sok szép siker kapcsán interjú készült vele és felkészítő tanárával, Berecz Krisztiánnal.

– Milyen módszerrel készítette fel tanítványát a Less Nándor Földrajzversenyre?

Berecz Krisztián: – Brendon már rutinos versenyző. Az iskolai fordulóra feladatlapokat adtam, hogy otthon gyakorolni tudjon. Döntőbe jutás után rendszeresen összeültünk, és a verseny témaköreiről beszélgettünk.

– Mennyi pluszmunkát jelentett számodra a felkészülés, Brendon?

Bakos Brendon: – Áprilisban sokat! De szerencsére a Kovács János Földrajzversenyre és az OKTV-re való készülés hasonló témákat fed le, ez nagyban segítette a munkámat.

– Mióta érdeklődsz a földrajz iránt?

B.B.: – Mindig is érdekelt ez a tantárgy, de vargás diákként köteleztem el magam mellette olyannyira, hogy Debrecenben földrajz szakon szeretnék továbbtanulni. Az első komolyabb sikeremet tizedik évfolyamosként értem el, amikor megnyertem a Bacsó Nándor Megyei Földrajzversenyt.

– A földrajz melyik része érdekel a legjobban?

B.B.: – A gazdaságföldrajzot szeretem jobban, de persze a természetföldrajzot is kedvelem. Mindkét területnek vannak számomra nagyon érdekes részei.

– Tanár úrnak már több országos szinten sikeres versenyzője volt ebből a tantárgyból. Van-e esetleg valamilyen speciális módszere a tehetséges tanulók kiválasztására?

B.K.: – Valahogy mindig megtaláljuk egymást. A dolgozatok és az órai munka alapján már látszik, hogy mely diákokat érdemes versenyekre elküldeni. Természetesen a diákok részéről nagy adag elszántság is kell, amely nem mindenkiben van jelen. Ennek megléte csak később, a közös munka során derül ki.

– Milyen a Less Nándor Földrajzverseny felépítése?

B.K.: – Az első fordulót az iskolában írják meg, amely egy feladatlap kitöltéséből áll. A döntőbe a legjobb 20-22 diákot hívják be az egész országból. A döntő kétnapos rendezvény. Az első napon zajlik az írásbeli forduló. A második napon kerül sor a szóbeli fordulóra. A diákok évfolyamuk szerinti kategóriákban versenyeznek, de a 10-12. évfolyam számára csak egyetlen kategória létezik, itt sikerült Brendonnak harmadik helyezést elérnie.

B.B.: – Az OKTV-vel összehasonlítva a Less Nándor Földrajzversenyt valamivel könnyebbnek éreztem, ezen jobb helyezést is értem el.

– A földrajz OKTV döntőt hogyan zajlik?

B.K.: – Az OKTV-n kiemelt szerepe van a pályamunkának, amit 5 meghirdetett témából választ ki a diák. Ezzel kapcsolatban tesz fel kérdéseket a versenybizottság. Ezekre a kérdésekre elég nehéz előre felkészülni.

B.B.: – Én Szolnok város közlekedési rendszerével foglalkoztam a pályamunkámban. Azt tapasztaltam, hogy az országos versenyeken gazdag tudásanyagra van szükség, de a hangsúly azon van, hogy hogyan tudjuk tudásunk elemeit összekapcsolni.

– Jövőre leszel végzős gimnazista. Tervezed, hogy ismét megméreted magad ezeken a nívós versenyeken?

B.B.: – Igen, jövőre is elindulok mindhárom versenyen.

– Sok sikert, jó készülést kívánok!

Baloghné Cseh Judit