A Varga Katalin Gimnázium 2011. október 15-én vette át a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács kistérségi hatókörű, AKKREDITÁLT KIVÁLÓ TEHETSÉGPONT cím használatára jogosító oklevelét.
A cím elnyerése az iskolában több évtizede folyó – lehetőség szerint személyiségközpontú – pedagógiai munkára épül, amelynek eddig és ezután is célja, hogy diákjainkat magas szintű teljesítmény elérésére és önálló tanulásra ösztönözzük, ilyen irányú törekvéseikben támogassuk.
Tehetségsegítő munkánkat a következő ábra foglalja össze:
Felvételi eljárás:
▼
A tanulók választása + általános iskolai és felvételi eljárásban nyújtott teljesítménye alapján négyféle képzési program egyike:
A osztály | B osztály | C osztály | D osztály |
Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP) | matematika-angol program | magyar-angol két tanítási nyelvű program | általános tehetséggondozó program |
▼
9. évfolyam – feltérképezés (tehetségazonosítás) érdekében tett lépések:
· A 9. évfolyamos tanulók bemutatkozó leveleinek feldolgozása | |||||
· Pszichológiai bemeneti mérés (iskolapszichológus) | |||||
· Részképességekkel összefüggő nehézségek diagnosztizálása, fejlesztés (iskolai fejlesztő pedagógus és szaktanárok) | |||||
· AJTP: kognitív és pszichológiai tesztek (a Debreceni Egyetem mérése
|
▼
III. A 9 – 12./13. évfolyam során az egyéni képességek figyelembe vételét, a tehetséggondozást és a felzárkóztatást az alábbiak támogatják:
tanórai tevékenységek, módszerek | tanórán kívüli tevékenységek, rendezvények | tanulói mérések |
A differenciálás eszközeinek alkalmazása:- csoportbontás bizonyos tantárgyakból és/vagy évfolyamokon- munkaformák váltogatása- külön feladatok alkalmazása
– a javítás lehetősége – részletes visszajelzés a tanulói teljesítményre – tanulói kiselőadások – a képzési programokhoz igazodó tanári módszertan |
– szakkörök (MEP, pszichológia szakkör)- diákszínpad- énekkar- tanulók művészeti kiállításai
– szimpóziumok, suligála (és egyéb szereplési lehetőségek) – projektnapok (környezeti, egészségnevelési, sport) – felzárkóztató foglalkozások – érettségi vizsgára készítő foglalkozások – kommunikációs tréning – pszichológiai csoportok – pályázatok támogatása – versenyek |
– országos kompetenciamérés a 10. évfolyamon- Szegedi Egyetem Pszichológiai Intézetével közösen végzett kutatások
– évfolyamdolgozatok |
A tanulók különböző választási, döntési lehetőségei az önállóságot, egyéni képességeket fejlesztik:
· Négyféle képzési program | |
· 2. idegen nyelv választása | |
· Az általános tehetséggondozó program 9-10. évfolyamán négy tudásterület kipróbálása (modulrendszer) | |
· Részvétel tanulmányi versenyeken | |
· Részvétel tanórán kívüli tanulmányi foglalkozásokon (szakkör, verseny- vagy érettségi előkészítő, felzárkóztatás) | |
· Részvétel az iskola által szervezett kulturális, szociális és sportprogramokon | |
· Részvétel az iskola külső kapcsolatai* által létrejövő tehetségfejlesztő programokban | |
· Az iskola által hirdetett vagy az iskola által közvetített pályázati lehetőségek kipróbálása, kihasználása | |
· A 11. évfolyamon kínált kötelezően választható művészeti modulok | |
· 11 – 12. évfolyamon emelt- vagy középszintű tanulás | |
· Előrehozott/osztályozó vizsga lehetősége |
A Varga Katalin Gimnázium szakmai kapcsolatokat ápol a tanulók egyéni érdeklődését, képességeit fejlesztő céllal. Jelenleg élő kapcsolataink:
· Volt vargás diákok | |
· SOTE | |
· SZTE | |
· Csányi Alapítvány | |
· MNB | |
· külföldi társiskolák: Albert Einstein Gymnasium (Reutlingen, Németotország); Nifterlake College (Maarsen, Hollandia); Európai Uniós Iskola (Brüsszel, Belgium) | |
· Nemzetközi együttműködési projektek: Comenius fizika projekt | |
· Csángó magyarok – Magyarfalu, Románia (karitatív tevékenység) | |
· Erdős Pál matematikai tehetséggondozó iskola |
▼
- Kimeneti mérések:
· Partneri elégedettségmérés a végzős tanulók teljes körében | |
· Pszichológiai kimeneti mérés | |
· AJTP: kognitív és pszichológiai tesztek (a Debreceni Egyetem mérése) | |
· ÉRETTSÉGI VIZSGÁK |